Ahogy az informatikai világ életünk számos területén megjelent, sőt bizonyos értelemben meghatározó is lett, bátran állíthatjuk, hogy az oktatás-tanulás folyamatában is lényeges változásokat eredményezett. A régi, hagyományos tantermi tanulási folyamat mellett – helyett – egyre inkább megjelentek a különböző online tanulási formák. E-learningnek (online tanulásnak) nevezünk minden olyan tanítási és tanulási formát, amiben a tananyag feldolgozásához és a kommunikációhoz digitális eszközöket (pl. internet, DVD, CD-ROM) használunk.
Az e-tanulás-tanítás népszerűségét sok összetevő indokolja:
- a helytől való függetlenség, hiszen a számítógép használatával bárhonnan elérhetőek a tananyagok. A résztvevőknek nem kell a képzés helyszínére utazniuk, így a kényelmi szemponton túl előtérbe kerül a költséghatékonyság és környezettudatosság kérdése is.
- az időben való kötetlenség. Bizonyos e-learning képzések esetében (az aszinkron képzéseknél) a résztvevők határozhatják meg a tanulási időt és ez nagy segítség a mindennapok sok-sok teendői közepette, hiszen saját időbeosztás szerint haladhatnak a tananyagok elsajátításában.
- a család-munka-tanulás könnyebben összeegyeztethető
- online kapcsolattartás lehetősége az oktatókkal, résztvevőkkel és a szervezőkkel
- egyszerű használat
Mit jelent az aszinkron és szinkron típusú képzési forma? Mindkettő jelző a megvalósítás folyamatára vonatkozik: az aszinkron képzések esetében a képzésben résztvevő bármikor, bárhonnan elérheti a tananyagokat, a szinkron képzések esetében azonban figyelni kell arra, hogy az időpont kötött, azaz csak a megadott időpontban és időszakon belül érhető el online módon a képzési tananyag. Ez sokszor elég komoly nehézséget okoz, mert hiába határozza el sokszor a résztvevő, hogy részt vesz egy adott napon, adott időpontban az online oktatásban, előfordulhat – főleg munkahelyi környezetben – hogy mégsem tud erre időt szakítani.
A fentiek figyelembevétele mellett már könnyebben el tudunk igazodni a képzési piacon kínált különböző képzési formák között. A képzés célja és hatékonysága szempontjából nem mindegy ugyanis, hogy a résztvevő milyen képzési formát választ. A választásnál érdemes szem előtt tartani a következő szempontokat:
- Mennyi időt tud egyszerre a résztvevő a tanulásra fordítani? Egyszerre akár több órát egy adott napon vagy egy-egy napon csak max. fél-egy órát?
- Fontos-e számára, hogy kérdésére azonnal megkapja a választ?
- Fontos-e számára, hogy más résztvevők kérdéseit is megismerjék az adott tananyaggal kapcsolatban?
- Fontos-e számára az egyéni értékelés, visszajelzés?
Nézzük meg a kínálatot!
Számos képzési intézmény, így a Verlag Dashöfer Kft. is kínál
1) Webináriumot: a kifejezés azokat az „online összejöveteleket” jelenti, amikor az internet segítségével különböző helyszíneken lévő emberek egy közös előadáson vesznek részt, és aktívan hozzászólnak, kérdeznek vagy webkamerával vagy chat-felületen keresztül. Külföldön ez már egy elterjedt oktatási módszer. Mivel szinkron képzési forma, a képzés élőben folyik, azaz a tanártól azonnal vissza lehet kérdezni, ha nem értünk valamit, hozzá lehet szólni, feltehetjük egyedi kérdéseinket.
2) Videoszemináriumokat: amelyek konkrét online termékek, aszinkron képzési formák. A videók megvásárlását követően egy adott időszakon belül elérhetőek, a résztvevők maguk döntik el, melyik napon, melyik órában nézik meg a videós előadást. Lehetőségük van a filmek megállítására, visszanézésére. Mivel a Verlag Dashöfer Kft. ilyen típusú termékei várhatóan kreditpont minősítést kapnak, így eleget téve a Nemzetgazdasági Minisztérium elvárásának, a videók megnézését egy online rendszer naplózza, ezért előre forgatása nem lehetséges. Amennyiben a résztvevőnek az előadással kapcsolatban kérdései vannak, akkor azt külön e-mail formájában küldheti el a Verlag Dashöfer Kft. szakértőjének.
3) E-learning oktatási keretrendszerben megvalósuló képzések: sokkal komplexebb, aszinkron típusú képzési forma, mint egy videoszeminárium. Felépítése felel meg leginkább az online oktatási-tanulási célnak: egyszerre tartalmazhat szöveges, letölthető formájú tananyagokat (pl. pdf formátumban); digitális tananyagokat (képeket, animációkat, videókat); képes az azonnali automatikus felmérésre és értékelésre a gyakorló feladatsorok és vizsgasorok által; tanári értékelés is megvalósítható; képes a tanulmányi előrehaladás nyomon követésére, az egyes tevékenységek naplózására. Számos lehetőség biztosítja az aszinkron kommunikációt: chat, fórum, hírek, információk, egyéb közlemények megjelenítése. Az egyes tananyag tartalmak értékelhetőek, elsajátításukat sok esetben fogalomtár segíti. Azok számára, akik néhány napnál hosszabb képzést szeretnének elvégezni és nem idegenkednek az online tanulástól, a hatékonyság szempontjából bátran ajánlom az e-learning keretrendszerben történő tanulási formát, egyszerű használata, ugyanakkor komplex oktatási rendszere miatt.
A Verlag Dashöfer Kft. hosszútávú terveiben szerepel, a Moodle e-learning oktatási keretrendszeren történő oktatás megvalósítása is.